Kobiety w przemyśle samochodowym kiedyś i dziś
Motoryzacja jest dziedziną, w której przez długi czas dominowali mężczyźni. Dziś widać już w tym kierunku pewne zmiany. Jednak w historii tego przemysłu znajdują się wyjątkowe kobiety, które swoją determinacją, wiedzą i talentem zmieniły oblicze motoryzacji. Dzięki ich wkładowi świat samochodów i wyścigów nie jest już tylko męskim bastionem, ale stał się miejscem, gdzie kobiety mogły odegrać znaczącą rolę.
Osiągnięcia kobiet przez lata przyczyniały się do postępu technologicznego i zmian w społeczeństwie. Na przekór krzywdzącym stereotypom kobiety w świecie motoryzacji przełamały bariery i obecnie zajmują coraz więcej znaczących stanowisk na różnych szczeblach przemysłu samochodowego, od projektowania przez produkcję, aż po menedżerskie stanowiska.
W dzisiejszym artykule przyjrzymy się sylwetkom kobiet, które osiągnęły sukces i zapisały się na stałe w historii branży motoryzacyjnej.
Pierwsze kobiety w branży motoryzacyjnej
Od samego początku istnienia motoryzacji kobiety miały swój udział w przemyśle samochodowym ale ich rola była raczej marginalna i ograniczała się do pracy na liniach produkcyjnych. Wczesne lata motoryzacji były zdominowane tylko przez mężczyzn. Kobiety łączyły części samochodów w fabrykach, nie miały jednak dostępu do wyższych stanowisk i były dyskryminowane ze względu na swoją płeć.
Kiedy w 1886 roku Karl Benz skonstruował pierwszy samochód, nie było wątpliwości, że motoryzacja stanie się domeną męską. W tamtych czasach społeczeństwo przypisywało kobietom inne role, takie jak dbanie o dom i rodzinę. Kobieta za kierownicą samochodu dla ogromnej części społeczeństwa była czymś niemal niewyobrażalnym ale...
To właśnie kobieta przyczyniła się do rozpowszechnienia samochodów, to właśnie kobiecie zawdzięczamy wynalazki, bez których nie wyobrażamy sobie dzisiaj funkcjonowania samochodu, to właśnie kobieta zadbała o styl i wyposażenie samochodów.
Światła hamowania, kierunkowskazy i inne motoryzacyjne osiągnięcia kobiet
Bertha Benz (1849-1944) w 1888 roku, gdy samochody nie były jeszcze zbytnio popularne, postanowiła udowodnić światu, że wynalazek jej męża, Karla Benza, ma potencjał. Bez jego zgody wzięła udział w pierwszej długodystansowej podróży samochodem, pokonując około 100 kilometrów. Przez swój wyjazd, w trakcie którego napotkała liczne trudności, pokazała światu, że samochody są praktyczne i mogą z powodzeniem służyć jako środek transportu.
Jedną z pierwszych projektantek, która przełamała dominację mężczyzn w przemyśle samochodowym, była Helene Rother (1908-1999). W 1943 roku została zatrudniona w General Motors jako projektantka wnętrz samochodów. Rother projektowała stylową i elegancką tapicerkę, oświetlenie i wyposażenie wnętrz pojazdów General Motors. Ostatecznie otworzyła własne studio projektowe i rozpoczęła współpracę z wieloma firmami motoryzacyjnymi, projektując wnętrza pojazdów.
Florence Lawrence (1886-1938) — była aktorką, gwiazdą kina niemego a jednocześnie pasjonatką motoryzacji i wynalazczynią. To właśnie ona zaprojektowała kierunkowskazy - ruchome łopatki wskazujące kierunek jazdy samochodów, które nazwała „auto-signalling arm”. Wynalazła także światła hamowania i pojawiający się po naciśnięciu hamulca znak STOP.
Niezwykle ważną postacią w świecie motoryzacji była także lekarka June McCarroll (1867-1954). Jadąc do swojego kalifornijskiego gabinetu, została zepchnięta przez ciężarówkę. Po tym zdarzeniu doszła do wniosku, że linia dzieląca jezdnię na dwie połowy z pewnością zapobiegłaby wypadkowi. Niestety, pomysł ten pozostał bez odpowiedzi ze strony władz, ale McCarroll dążyła uparcie do osiągnięcia swego celu. Własnoręcznie wymalowała na wybranym odcinku drogi pasy i rozpoczęła kampanię promującą swój wynalazek. Ostatecznie władze Kalifornii uchwaliły prawo wprowadzające jej rozwiązanie, dzięki czemu wyznaczono pasy ruchu. Dzięki McCaroll system znaków poziomych obowiązuje dzisiaj praktycznie na całym świecie.
Mary Anderson (1866- 1953) — kolejna ważna kobieta w przemyśle samochodowym to amerykanka o szkockim pochodzeniu. Uważana jest ona za pierwszą osobę, która skonstruowała urządzenie będące pierwowzorem dzisiejszych wycieraczek samochodowych. Miało to miejsce w 1903 roku, kiedy Anderson odwiedziła Nowy Jork. Będąc pasażerką w jednym z tramwajów, zauważyła, jak kierowcy muszą ręcznie czyścić przednią szybę, aby zachować widoczność podczas deszczowej pogody. Tak wpadła na pomysł wycieraczek - urządzenia które umożliwia czyszczenie przedniej szyby. W niedługim czasie zaczęły być one montowane jako standardowe wyposażenie większości modeli samochodów.
Dorothy Levitt (1882-1922) — pierwsza kobieta, która była kierowcą wyścigowym. Jej ważnymi osiągnięciami były rekordy prędkości np. zasiadając za kierownicą roadstera, pobiła rekord 146km/h, a w wyścigach samochodowych Blackpool Speed Trials 90,88 mil na godzinę. Levitt propagowała motoryzację wśród kobiet, czego efektem była wydana w 1909 roku książka „Kobieta i samochód”. To właśnie w tym wydawnictwie po raz pierwszy jest mowa o lusterku wstecznym, które niedługo po tym zaczęły być montowane w pojazdach.
Współczesne kobiety w świecie motoryzacji
W dzisiejszych czasach motoryzacja jest integralną częścią naszego społeczeństwa. Samochody są nie tylko środkiem transportu, ale także symbolem wolności, niezależności i stylu życia. Choć kiedyś świat motoryzacji był zdominowany przez mężczyzn, to dzisiaj kobiety odgrywają znaczącą rolę w tej branży.
Świat motoryzacji jest świadkiem znaczących zmian. Dzisiaj kobiety są coraz częściej zauważalne w branży motoryzacyjnej jako mechaniczki, projektantki, inżynierki, menedżerki, liderki czy nawet dyrektorki generalne w największych koncernach motoryzacyjnych.
Współczesne kobiety mają również bardzo duży udział w obszarze sprzedaży samochodów i usług powiązanych z motoryzacją, takich jak serwisy samochodowe czy sprzedaż części zamiennych.
Najbardziej wpływowe kobiety z branży motoryzacyjnej
Wśród coraz większego grona kobiet z branży motoryzacyjnej wiele odniosło znaczące sukcesy, stając się inspiracją dla innych. A oto kilka najbardziej wpływowych spośród nich:
-
Mary Teresa Barra — amerykańska bizneswoman, która od 2014 roku jest dyrektorką generalną oraz prezeską General Motors, jednego z największych koncernów samochodowych na świecie. To pierwsza kobieta na stanowisku dyrektora generalnego w historii amerykańskiego przemysłu samochodowego.
Została uznana za najbardziej wpływową kobietę w motoryzacyjnym świecie przez magazyn Forbes, natomiast czasopismo Fortune uhonorowało ją prestiżową nagrodą "Kobiety Roku". Pod jej kierownictwem GM wprowadził wiele innowacji technologicznych i ekologicznych, takich jak pojazdy elektryczne oraz autonomiczne.
-
Linda Jackson w latach 2014-2020 była dyrektorką generalną Citroëna, francuskiej marki samochodowej należącej do grupy PSA. Była pierwszą kobietą na czele Citroëna i jedną z niewielu kobiet kierujących globalnymi markami samochodowymi. Dzięki jej wizji i zaangażowaniu Citroën odświeżył swój wizerunek i zwiększył sprzedaż na rynkach międzynarodowych. Aktualnie Linda Jackson jest dyrektorką generalną Peugeota.
-
Annette Winkler — była dyrektorka generalna Smart, niemieckiej marki samochodowej należącej do grupy Daimler. Przez 10 lat kierowała Smartem i uczyniła go liderem w segmencie małych samochodów miejskich. Zainicjowała również wprowadzenie modeli elektrycznych i współpracę z innymi firmami, takimi jak Renault czy Swatch.
-
Hui Zhang — dyrektorka generalna NIO Germany, niemiecko-chińskiej firmy zajmującej się produkcją i rozwojem pojazdów elektrycznych i autonomicznych. Jest odpowiedzialna za strategię i operacje NIO na rynku europejskim. Przed dołączeniem do NIO pracowała dla BMW i Volkswagena w Chinach.
-
Danica Patrick amerykańska modelka, kierowca wyścigowy i jedna z najbardziej znanych kobiet w świecie sportów motorowych. Wygrała wiele wyścigów i została członkinią zespołu Formuły 1. Patrick zyskała sławę w serii IndyCar, gdzie była jedyną kobietą, która zdobyła pole position w wyścigu Indianapolis 500.
Jej osiągnięcia otworzyły drogę innym kobietom pragnącym ścigać się na najwyższym poziomie. Patrick wspiera kobiety w branży motoryzacyjnej, organizując wiele inicjatyw związanych z motoryzacją.
Kobiety w motoryzacji były obecne od zawsze
Kobiety zawsze odgrywały znaczącą rolę w przemyśle samochodowym, ale ich wkład w rozwój motoryzacji długo był ignorowany, lekceważony i niedoceniany. Przez lata motoryzacja była męską branżą. Jednak dziś, dzięki ruchowi feministycznemu i zwiększonemu zainteresowaniu przemysłem samochodowym, sytuacja uległa zmianie - kobiety odgrywają coraz większą rolę w branży motoryzacyjnej.
Wykształcenie, motywacja i coraz większe szanse na zatrudnienie mają kluczowe znaczenie dla rozwoju kariery w przemyśle samochodowym. Kobiety w świecie motoryzacji osiągają coraz więcej, a ich talent, pasja i zdolności przyczyniają się do dynamicznego rozwoju tej branży.
Tekst zawiera autopromocję.