Data publikacji: 2023-04-25

Google boi się sztucznej inteligencji? Czy sztuczna inteligencja zmieni strategię marketingową?

Największe z firm zajmujących się rozwojem i wdrażaniem sztucznej inteligencji — jak Google, Microsoft czy OpenAI — widzą, informują i przestrzegają przed dalszym dynamicznym rozwojem wielkich technologii z udziałem sztucznej inteligencji bez wypracowanych globalnych regulacji prawnych (szczególnie bez wyznaczenia nieprzekraczalnej czerwonej linii, podobnie jak w przypadku broni jądrowej), ponieważ wyścig w tworzeniu zaawansowanej technologii AI może prowadzić do przekraczania zasad etyki i bezpieczeństwa.

Pomoże to również obalić istniejące stereotypy związane ze sztuczną inteligencją, przede wszystkim wizję apokalipsy, gdzie w przyszłości roboty dominują nad ludzkością, oraz obawy związane z bezprawnych wykorzystywaniem danych osobowych.

sztuczna inteligencja,

Należy mieć świadomość, że już dziś AI potrafi tworzyć bardzo wiarygodne projekty video, nie do rozpoznania przez zwykłego użytkownika, gdzie artykuły (czy reklama) prezentują dezinformacje — nieprawdziwe treści lub osoby. Sztuczna inteligencja w tym ujęciu jest wręcz szkodliwa dla człowieka, lokalnego społeczeństwa, całego narodu, a nawet ludzkości.

Sztuczna inteligencja — co to tak naprawdę jest?

Sztuczną inteligencję definiuje się przez szeroko rozumiane uczenie maszynowe (automatyczne) ludzkich umiejętności, kreatywności, uczenia się, zachowania, postaw (ale nie empatii i instynktu).

Mówiąc obrazowo: AI, wykorzystując czujniki, kamery i mikrofony oraz odpowiednie algorytmy, widzi, słyszy, mówi i pisze (na przykład przez syntezatory, translatory czy automatyczne przetwarzanie obrazu) w czasie rzeczywistym, dzięki gromadzonym na bieżąco i zarchiwizowanym danym, które analizuje i przetwarza na potrzeby użytkowników.

Tym samym jeśli na przykład użytkownik zadaje pytanie w wyszukiwarce, to na podstawie podanych lub wypowiedzianych słów kluczowych następuje generowanie linków do najbardziej trafnych (czyli zbliżonych i pasujących) odpowiedzi.

wyszukiwarka

Sztuczna inteligencja — szansa na rozwój czy zagrożenie dla ludzkości?

Zdecydowanie szansą, choć za technologią AI musi podążać etyka i praworządność nie tylko tworzących sztuczną inteligencję (np. Google wprowadził nadzór nad etyką pracy — Ethical AI), ale nade wszystko wykorzystujących ją (tutaj potrzebne są systemowe globalne uregulowania).

Algorytmy sztucznej inteligencji z jednej strony mogą być wykorzystywane do rozwiązywania globalnych i lokalnych problemów na przykład związanych ze zdrowiem publicznym, ochroną środowiska i klimatu (praktycznie w każdym aspekcie życia i pracy ludzi). Z drugiej - największe zagrożenie, na które zwracał uwagę Stephen Hawking, ukrywa się w głębokim uczeniu maszynowym.

Maszyny bez nadzoru (ludzkiej moralności i etyki) przez zaawansowane sieci neuronowe i inteligentne rozpoznawanie obiektów, liter, znaków oraz twarzy, odcisków i głosu mogłyby z łatwością przejąć kontrolę nad człowiekiem, podejmując za niego optymalne decyzje dotyczące jego diety i zdrowia, kierunku rozwoju i nauki, rozrywki, pracy zawodowej itp.

Kluczowe zatem jest to, aby rozwijać sztuczną inteligencję zgodnie z najwyższymi wartościami etycznymi, zabezpieczonymi sankcjami, aby eliminować i minimalizować szkody powstałe z niewłaściwego używania takiej technologii.

Eksperci zgodnie twierdzą, że rok 2023 może być przełomowy dla rozwoju sztucznej inteligencji i dlatego już w marcu br. stworzono list otwarty, pod którym podpisali się między innymi Sundar Pichai, Elon Musk i Steve Wozniak. Wzywa się w nim wszystkich do zaprzestania prac nad sztuczną inteligencją na sześć miesięcy, do chwili stworzenia globalnych zabezpieczeń prawnych i etycznych, w wyniku wysokiego ryzyka dla ludzkości, ponieważ dalszy rozwój AI może wydostać się spod kontroli.

Firma Google, nie czekając na globalne rozwiązania, sama wprowadziła "bezpieczniki" wykorzystywania AI w swoich produktach przez użytkowników (na przykład w Google Workspace) w postaci trzech głównych zasad (zakazów), tj.:

  1. zakaz wykonywania, a nawet ułatwiania wykonywania niebezpiecznych, złośliwych i nielegalnych działań;

  2. zakaz generowania oraz rozpowszechniania treści, które mogą wprowadzać w błąd lub dezinformować;

  3. zakaz generowania treści pornograficznych (na przykład seksualne chatboty).

Korzyści ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja w marketingu internetowym

Nie wszyscy wiedzą, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu nie jest niczym nowym. Google (ale nie tylko) udostępnił użytkownikom swoją wyszukiwarkę ze sztuczną inteligencją (w tym również asystenta) do generowania odpowiedzi w Internecie, oraz wiele innych narzędzi, które ściśle współpracują ze sztuczną inteligencją, na przykład Google Workspace (czyli pakiet aplikacji między innymi do tworzenia, komunikacji, dysk Google w chmurze, czy poczta Gmail oraz mapy i obiektywy Google, itd.).

Cieszy to marketingowców, ponieważ właśnie sztuczna inteligencja w postaci chatu GPT (OpenAI), Prometeusza (od Bing AI) i Barda Google AI w podstawowej wersji (pełna testowana jest tylko języku angielskim w USA i UK) ułatwia im tworzenie strategii marketingowych i wspomaga użytkowników choćby w zadawaniu prostych pytań i uzyskiwaniu szybkich odpowiedzi.

Zatem jak sztuczna inteligencja wpływa na sposób korzystania z wyszukiwarki, SEO i na działania marketingowe?

Wszystko zaczyna się od udostępnionych użytkownikom wyszukiwarek, które dzięki algorytmom uczenia maszynowego potrafią z jednej strony zrozumieć i powiązać precyzyjnie zadane słowa z konkretnymi rzeczywistymi pojęciami. Warto wspomnieć o dopasowaniach neuronowych, które analizują treści na stronach i wyszukiwane hasła.

Na tle powyższego budowany jest ranking stron internetowych (im wyższa pozycja, tym większe prawdopodobieństwo zainteresowania potencjalnego klienta). Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) jest jednym z najważniejszych etapów budowania strategii marketingowych. Zatem marketingowcy powinni dostosowywać treści na stronie, aby jak najbardziej zaspokoić potrzeby użytkowników.

Prezentacja niesamowitych umiejętności sztucznej inteligencji od OpenAI

Należy mieć świadomość, że proces SEO jest bardziej skomplikowany i zabezpieczony na przykład przed teściami spamerskimi, gdzie doceniane są oryginalne treści copywriterów, a tępione te stworzone przez AI (często powielane już istniejące treści w Internecie).

Efektem intensywnych prac marketingowych jest uzyskanie jak największej ilości jakościowych linków zwrotnych, a sztuczna inteligencja ułatwi ich identyfikowanie. Istotne dla rankingu jest usuwanie linków spamerskich lub o niskiej jakości, tzn. takich, gdzie ktoś (lub program, na przykład bot) celowo klika w daną stronę, aby podkręcić licznik odwiedzin (kliknięć) co jest niezgodne z przyjętymi zasadami i spowoduje spadek pozycji w rankingu stron, które korzystają z takich narzędzi.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies