Shadowing — na czym polega metoda cienia?
Job shadowing dla wielu z nas brzmi bardzo tajemniczo i z niczym się nie kojarzy. Jednak w nowoczesnych i podążających za nowymi trendami firmach technikę tą wykorzystuje się coraz częściej. Shadowing pochodzący od angielskiego słowa "shadow" — "cień" jest nową metodą, która oprócz coachingu i mentoringu rozwija się bardzo prężnie. Jest to bardzo skuteczna metoda rozwoju wykorzystywana w wielu organizacjach. Kto może skorzystać z takiej metody? Czy znasz taką formę rozwoju pracowników i firmy? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem.
Czytaj też: Szkolenia pracowników — czy taka inwestycja się opłaca?
Czym jest job shadowing?
Shadowing polega na obserwacji osoby pracującej na danym stanowisku. Nowy pracownik, praktycznie jako przysłowiowy "cień" obecny jest przy realizowaniu wszystkich zadań, uczestniczy w spotkaniach, przysłuchuje się rozmowom, poznając dzięki temu zasady i zwyczaje obowiązujące w firmie, jednocześnie ucząc się jak efektywnie w niej pracować. Jest to metoda nauki o wiele lepsza niż zwyczajowe metody nauki i wdrażania nowego pracownika w zasady i obowiązki w firmie. Jest to również okazja do tego, by lepiej poznać swoich współpracowników.
Shadowing to również skuteczna metoda rozwoju menedżerów. W tym przypadku coach jest cieniem (shadow-coacha) towarzysząc mu w trakcie jego obowiązków. Nie musi uczestniczyć w jego pracy, jego zadaniem jest jednak obserwacja jego działań i zachowań. Ma możliwość oceny jego kompetencji, a w konsekwencji może również zadawać coachowi pytania, które mogą okazać się kluczowe dla efektywnego rozwoju menedżera.
Shadowing – jako skuteczna metoda rozwoju
Metoda shadowingu jest od lat wykorzystywana jako skuteczne narzędzie rozwoju, znajdujące zastosowanie w różnych obszarach działania. Dzięki temu rozwiązaniu można dostrzec wiele istotnych elementów. Przede wszystkim zauważyć można, w jaki sposób zespół komunikuje się zarówno wewnętrznie, jak i na zewnątrz firmy. Można zaobserwować również interakcje z klientami, jak przebiega obsługa klienta oraz jakie podejście jest preferowane przez daną firmę czy osobę. To pozwala na zrozumienie, jakie techniki skutkują pozytywnym odbiorem i efektywną komunikacją.
W trakcie realizacji procesu shadowingu istnieje możliwość udzielania sugestii oraz zadawania pytań dotyczących motywacji działań. W ramach tego procesu można również dostarczać narzędzia i wskazówki, które przyczyniają się do efektywnego wykonywania zadań. Efekt tych działań jest często zaskakujący dla osób lub zespołu, które są obserwowane, ponieważ ujawniają one aspekty, które wcześniej nie były dostrzeżone, a są widoczne jedynie dla zewnętrznego, obiektywnego obserwatora.
Shadowing według pracownika
Job Shadowing jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które dopiero zaczynają pracować lub zmieniły właśnie branżę i chciałyby się przekonać czy dane stanowisko pracy będzie im odpowiadać. Mają możliwość przekonać się, jak wygląda praca w danej firmie, jakie osoby w niej pracują oraz poznać panującą w niej atmosferę. Niezależnie od stanowiska, na którym się znajdujemy, metodę tę można z powodzeniem wykorzystać jako skuteczne narzędzie rozwoju. Przykładowo, osoba, która ma awansować może skorzystać z shadowingu, aby zyskać głębszy wgląd w obowiązki i wyzwania związane z przyjęciem wyższego stanowiska. Obserwując pracownika, który już pełni taką rolę, osoba ta ma szansę nauczyć się nie tylko konkretnych umiejętności, ale także zrozumieć specyfikę pracy na wyższym stanowisku. Pracownicy korzystający z shadowingu może nie wykonują obowiązków bezpośrednio, jednak mają możliwość przyjrzenia się, jak wygląda taki proces, poznania nowych metod pracy i tajników danego zawodu.
Shadowing z punktu widzenia przedsiębiorcy
Niewielu przedsiębiorców zdaje sobie jeszcze sprawę, czym dokładnie jest job shadowing, a wśród tych, którzy posiadają wiedzę na temat tej metody, istnieje spora grupa, która podchodzi do niej z dużym dystansem. Jest to jednak błędne podejście, ponieważ zastosowanie tej techniki pozwala skutecznie doszkolić pracowników i może przynieść firmie dużą korzyść.
Z perspektywy przedsiębiorcy, metoda shadowingu stanowi niezwykle skuteczne narzędzie w procesie selekcji pracowników. Daje ona unikalną możliwość obserwacji potencjalnych kandydatów w naturalnym środowisku pracy, co umożliwia ocenę ich umiejętności, reakcji w sytuacjach stresujących oraz interakcji z innymi pracownikami. Pracodawca, obserwując działania pracowników na żywo, ma możliwość oceny ich umiejętności w praktyce, co stanowi cenne źródło informacji w procesie podejmowania decyzji rekrutacyjnych. Oprócz tego shadowing pozwala zrozumieć, w jaki sposób dany kandydat wpasowuje się w kulturę organizacyjną firmy oraz czy jego wartości i podejście są zgodne z wartościami reprezentowanymi przez firmę.
Wprowadzenie praktyki shadowingu ma więc istotne znaczenie zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy. Kandydatom na stanowisko pozwala świadomie podejść do swojej kariery zawodowej, a firmom daje możliwość selekcji zatrudnianych osób, tak by byli bardziej dopasowani do potrzeb firmy. Dodatkowym plusem dla firm stosujących shadowing jest to, że postrzegane są jako nowoczesne i otwarte a kandydaci zyskują do nich większe zaufanie.
Shadowing w sprzedaży i obsłudze klienta
Innym rodzajem działania, w którym shadowing może mieć zastosowanie, jest praca z handlowcem w terenie. Dzięki niej możliwy jest wgląd w pracę sprzedawcy i rozpoznanie obszarów, w których możliwy jest jego rozwój. Shadowing w sprzedaży ma na celu przekazanie informacji pracownikowi, na temat jego pracy, co może w niej zmienić i jakie są jego mocne, a jakie słabe strony.
Podsumowanie
Decyzja o zaangażowaniu się w proces shadowingu nie jest z pewnością prosta, ponieważ wymaga to od pracownika otwarcia się na konstruktywną krytykę. Współpraca z mentorem pozwala na ujawnienie obszarów, w których pracownik może się rozwijać, zdobycie cennych wskazówek i spojrzenia z perspektywy osoby bardziej doświadczonej. Ostatecznie, takie doświadczenia pomaga nam stawić czoła naszym słabościom, a także dostrzec nasze mocne strony. To krok w kierunku doskonalenia się i osiągnięcia lepszych wyników w pracy. Mimo licznych plusów wynikających z korzystania z tej metody jest ona jednak stosunkowo rzadko stosowana w polskich firmach.
Autopromocja