Na czym polega dropshipping? Od czego zacząć?
W dzisiejszym świecie wiele działalności odbywa się w sieci. Kontakty, zakupy w sklepie internetowym, rozrywka - wszystko to realizujemy coraz częściej w Internecie. Wiele osób decyduje się na biznes online. Od czego zacząć sprzedaż w modelu dropshipping? Jakie są formy sprzedaży internetowej? Na czym polega integracja sklepu internetowego z hurtownią? Prowadzenie sklepu internetowego i działalności gospodarczej należy rozpocząć od określenia co chcesz sprzedawać. W jaki sposób działa sklep internetowy? Na jakich zasadach opiera się model dropshippingu?
Stworzenie sklepu internetowego nie jest trudne, a chcąc osiągnąć sukces, warto się dobrze przygotować. Ta forma działalności nie wymaga konieczności inwestowania dużych środków, co może pomóc w decyzji o rozpoczęciu takiej działalności. Z jakimi kosztami należy się liczyć w modelu dropshippingu?
Przeczytaj też: BDO a sklep internetowy — czy sklep internetowy musi być wpisany do rejestru BDO?
Czym jest i jak działa dropshipping?
Dropshipping jest integralnie związany ze sferą e-commerce (handel elektroniczny, e-handel). To logistyczny model prowadzenia sklepu internetowego, czyli sprzedaży detalicznej, w którym sprzedający nie musi mieć fizycznie produktu na stanie w swoim magazynie. Prowadzący ten model biznesowy jest przede wszystkim odpowiedzialny za pozyskanie jak największej liczby klientów. Właściciel sklepu internetowego oferuje zakup i wysyłkę zamówionych przez klientów produktów do dowolnego miejsca na świecie z magazynów producentów lub hurtowni bezpośrednio do klienta końcowego. Nie ma on możliwości zarządzać zapasami oferowanych produktów przez producentów czy hurtowni. Łańcuchem dostaw zajmują się hurtownicy i producenci, którzy odpowiedzialni są za przygotowanie i wysyłkę zamówień do klientów.
Zasady droshippingu
Proces dropshippingu składa się z następujących elementów:
-
Klient składa zamówienie w sklepie internetowym
-
Zapłata przez klienta na konto
-
Przetworzenie zamówienia, przekazanie do hurtowni i zapłata kwoty pomniejszonej o marżę
-
Hurtownia otrzymuje twoje zamówienie, przygotowanie do realizacji zamówienia
-
Przygotowanie i wysyłka zamówienia w Twoim imieniu
-
Kupujący otrzymuje swoje zamówienie
Model dropshippingu opiera się pośrednictwie w sprzedaży i pozyskiwaniu klientów. Najważniejsza zasada tej działalności - sklep internetowy nie ma własnego towaru na magazynie, natomiast współpracuje z zewnętrznym dostawcą, który realizuje przekazane jej zamówienia. Sklep internetowy zajmuje się pozyskiwaniem klientów oraz ich obsługą.
Główna zaleta dropshippingu to możliwość wystawiania i potencjalnej sprzedaży produktów bez nakładów finansowych w towar na magazynie. Pozwala to zaoferować potencjalnym klientom szereg produktów oraz szybko zmieniać ofertę dostosowując ją do potrzeb na rynku. W każdym momencie przedsiębiorca może wystawić na sprzedaż w swoim sklepie internetowym nowe produkty dostępne u dostawców bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Przedsiębiorca decydując się na model dropshippingu powinien kierować się zasadą wysokiej jakości obsługi klienta. Oznacza to, że powinien posiadać wiedzę na ten temat oferowanych produktów. Klienci kupując towar w sieci mogą mieć wiele pytań i oczekują od sprzedawcy fachowej wiedzy o produktach i porady. Przedsiębiorca może zintegrować sklep z hurtownią, dzięki temu uniknie konieczności aktualizacji opisów produktów oraz zdjęć. Kolejna zasad to jasna i przejrzysta polityka dotycząca zwrotów i reklamacji towarów. Dlatego ważne są umowy z hurtowniami dostarczającymi towar, które zabezpieczą przed problemami.
Zalety dropshippingu
-
Prowadząc sklep internetowy oparty na dropshippingu nie musisz mieć własnych towarów
-
Brak konieczności wynajmu magazynu - nie musisz mieć własnego magazynu
-
Nie musisz wysyłać towaru samodzielnie
-
Nieograniczone możliwości - możesz działać nie tylko lokalnie, ale i globalnie
-
Możliwość współpracy z wieloma hurtowniami oraz producentami co przekłada się na szeroką gamę produktów
-
Praca całkowicie zdalna
-
Część marketingu po stronie hurtowni i producentów towarów
-
Oszczędność na pracownikach
-
Łatwość uruchomienia biznesu - Niski koszt rozpoczęcia i prowadzenia działalności nie muśmy inwestować dużych nakładów finansowych
-
Brak konieczności inwestowania kapitału w sprzedawany towar.
Wady dropshippingu
-
Brak kontroli nad towarem i wysyłką produktów, nieaktualne stany magazynowe
-
Duża konkurencja
-
Działanie na niskich marżach
-
Brak personalizacji oferty i produktu
-
Zwroty konsumenckie - problemy z reklamacjami i zwrotami
-
Wojna cenowa
-
Brak kontroli nad realizacją zamówienia
-
Brak 100% pewności, że zamówienie dotrze do klienta na czas
-
Pozyskiwanie potencjalnych klientów.
Jak znaleźć odpowiedniego partnera do modelu biznesowego dropshippingu?
Nasi partnerzy biznesowi powinni być godni zaufania dlatego znalezienie właściwego partnera, który jest solidny, sprawdzony i odpowiedzialny w relacji dropshippingu jest absolutnie kluczowe. Pamiętaj iż rzetelność realizacji poszczególnych etapów sprzedaży będzie firmowana Twoim sklepem internetowym. Szybkie wysyłki towarów, dostarczone produkty zgodne z opisem oraz bezproblemowe zwroty mogą istotnie wpłynąć na ilość klientów co przekłada się bezpośrednio na zyski. W takim przypadku istotne jest sprawdzenie jaką reputacją cieszą się dostawcy. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Po pierwsze sprawdź recenzje na ich stronach internetowych oraz mediach społecznościowych. Przekonasz się jaką opinię mają o nich inni sprzedawcy. Po drugie skontaktuj się osobiście z dostawcami i porozmawiaj z nimi na temat ich produktów, warunków współpracy, zasad wysyłki i polityki zwrotów. Bardzo istotną kwestią jest również skorzystanie przed podpisaniem umowy z hurtownią dropshippingową czy producentem z usług kancelarii prawnej. Ustrzeże nas to przed podpisaniem niekorzystnej dla nas umowy.
Jeżeli prowadzisz firmę i chcesz zdobyć nowych klientów, sprawdź naszą Bazę firm!
Przed podpisaniem umowy należy zadać kilka pytań:
-
Czy możliwe jest uzyskanie rabatu?
-
W jakim tempie realizowane są zamówienia?
-
Jakie są formy wysyłki towarów?
-
Czy jest możliwy odbiór osobisty przez klienta?
-
Czy wysyłane przesyłki są ubezpieczone?
-
Jak jest polityka zwrotów oraz reklamacji?
-
Jak wygląda proces rozliczeniowy od ilości przeprowadzonych transakcji?
Podsumowanie
Spora konkurencja na rynku sprawia, iż sposób zarabiania tą metodą nie należy do najłatwiejszych. Dropshipping jak każdy biznes posiada zarówno zalety, jak i wady. Przed podjęciem tego typu działalności należy wszystko dokładnie przeanalizować. Jeśli zrobimy dobry biznes plan, jeśli nasz sklep internetowy oferuje produkty niszowe, zadbamy o pozycjonowanie sklepu, uda nam się podpisać korzystną dla nas umowę, zainwestujemy w marketing to tak naprawdę sukces mamy w kieszeni. Spełniając te warunki na pewno uda nam się prześcignąć konkurencję. Ten model biznesowy może przynieść wiele korzyści przy minimalnych kosztach. Można także zamiast sprzedawać we własnym sklepie internetowym korzystać z platform pośredniczących.
Autopromocja