Jak napisać CV?
Jak poprawnie napisać profesjonalne CV? Od czego zacząć i co jest najważniejsze w pisaniu CV? Jak napisać życiorys zawodowy, tak by spodobał się przyszłemu pracodawcy i zwrócił uwagę rekrutera? Jak powinno wyglądać dobrze napisane i przejrzyste CV? Wskazówki znajdziecie w naszym artykule.
CV — co to takiego?
CV to skrót od Curriculum Vitae, co w tłumaczeniu z łaciny oznacza "bieg życia". Dokument ten stanowi skrócony opis Twojego dotychczasowego w zawodzie, wykształcenia oraz zdolności i umiejętności. CV jest ważnym narzędziem w procesie rekrutacji i pomaga pracodawcom w dokonaniu wyboru odpowiedniego kandydata na dane stanowisko. CV jest jednym z elementów aplikacji o pracę i powinno być załączone do listu motywacyjnego.
Sekcje CV
CV powinno zawierać 6 podstawowych elementów:
Dane osobowe i kontaktowe
W nagłówku CV podajemy dane: imię i nazwisko, nazwę stanowiska, adres e-mail, numer telefonu, ewentualnie link do profilu na LinkedIn. Adres zamieszkania możemy spokojnie pominąć.
Opis doświadczenia zawodowego
W tej sekcji CV powinny znaleźć się informacje na temat wykształcenia, dotychczasowych miejsc pracy i osiągnięć. W opisie doświadczenia zawodowego podajemy dokładne informacje o poprzednich stanowiskach, daty zatrudnienia oraz kluczowe obowiązki i osiągnięcia (konkretne liczby i wyniki, które potwierdzą Twoją skuteczność i wartość dla pracodawcy).
Opis umiejętności zawodowych
To lista cech, wyjątkowych kompetencji oraz możliwości kandydata. Uwzględnij w tej części informacje o swoich umiejętnościach, w tym miękkich np. komunikacja, organizacja i twardych jak np. znajomość oprogramowania, znajomość języków obcych (np. język angielski — jeśli jego znajomość jest wymagana na danym stanowisku), programów komputerowych.
Opis wykształcenia
W tej sekcji zamieszczamy informacje o nazwie uczelni, kierunku, oraz informacje o uzyskanym tytule. Jeśli edukacja ma związek z ofertą pracy, można podać tytuł pracy dyplomowej.
Podsumowanie zawodowe
Jest to opis kluczowych atutów kandydata, zebranej dotychczas wiedzy, doświadczenia i umiejętności zawartych. Informacje zawarte w podsumowaniu są szczególnie istotne dla rekrutera i potencjalnego pracodawcy.
Klauzula ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych
Na samym dole dokumentu powinniśmy umieścić aktualną klauzulę CV ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych (zgodną z przepisami RODO). Jej brak spowoduje, że nasze CV stanie się bezużyteczne — bez możliwości udziału w dalszym procesie rekrutacyjnym.
Kilka wskazówek, jak poprawnie napisać dobre CV:
-
Zaczynając pisanie CV, zastanów się, co chcesz osiągnąć i jakie stanowisko chcesz uzyskać. W ten sposób będziesz mógł dostosować swoje CV do wymagań i oczekiwań pracodawcy.
-
CV powinno być było przystępne, czytelne i zawierać najważniejsze informacje na początku dokumentu.
-
Najlepiej zapisać CV w formacie pdf, jedynie wtedy mamy pewność, że potencjalny pracodawca odczyta dokument w takiej formie, w jakiej zostało wysłane.
-
CV powinno być także dostosowane do konkretnej oferty pracy, do wymagań i oczekiwań przyszłego pracodawcy oraz unikalne, aby wyróżnić się spośród innych kandydatów.
-
Wygląd CV ma duże znaczenie — odpowiednie formatowanie, marginesy, czytelność i przejrzystość dokumentu.
-
Jak napiszesz CV, przeczytaj je kilka razy — upewnij się, że nie ma błędów ortograficznych i interpunkcyjnych, a wszystkie informacje są dokładne i aktualne.