Data publikacji: 2024-06-07

AIDA — poznaj główną zasadę skutecznego marketingu treści

W dzisiejszym zglobalizowanym i dynamicznym świecie, w którym uwaga konsumentów jest walutą najwyższej wartości, kluczowe jest posiadanie skutecznej strategii marketingowej — AIDA stanowi fundament, na którym opiera się wiele kampanii marketingowych, pomagając w budowaniu świadomości marki, przyciąganiu uwagi klientów, wzbudzaniu zainteresowania oraz zachęcaniu do podejmowania pożądanych działań.

wybitna kreacja jasny đuričić, marketerzy starają, uwagi klienta

Jak wykorzystać AIDĘ w praktyce, by osiągnąć zamierzone cele marketingowe?

Model AIDA — kamień węgielny współczesnego marketingu

Model AIDA został stworzony przez Eliasa St. Elmo Lewisa pod koniec XIX wieku i do dzisiaj pozostaje jedną z najbardziej skutecznych technik marketingowych. Jego głównym celem jest wzbudzenie zainteresowania u konsumenta poprzez cztery kluczowe etapy, które są oparte na komunikowaniu korzyści. Zakłada się, że po przejściu wszystkich tych etapów klient będzie chciał skorzystać z oferty i ostatecznie podejmie decyzję o zakupie.

Model AIDA można nazwać modelem komunikacji — firmy wykorzystują go, aby określić, jak i kiedy komunikować się z odbiorcą na każdym etapie procesu podejmowania decyzji. Jest on powszechnie stosowany w marketingu cyfrowym, strategiach sprzedaży i kampaniach public relations. Model ten przyczynił się do badań nad wpływem reklamy na konsumentów, był także fundamentem do opracowania wzorca zachowań konsumenta.

Model AIDA — gdzie jest wykorzystywany?

Firmy wykorzystują model AIDA do planowania strategii komunikacji marketingowej dostosowanej do różnych etapów, jakie klient przechodzi w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Dzięki temu mogą skuteczniej formułować swoje przekazy reklamowe, które będą odpowiednie dla danej grupy docelowej na każdym etapie tego procesu.

Model AIDA stosować możemy zarówno w skali makro, czyli w projektowaniu kompleksowych, ukierunkowanych kampanii marketingowych, jak i w skali mikro, przy planowaniu konkretnych akcji promocyjnych, np. planując kampanie marketingowe. Możemy go wykorzystać w content marketingu, mediach społecznościowych czy e-mail marketingu — każdy element wiadomości może być dopasowany do odpowiedniego etapu modelu. Nagłówek ma za zadanie przyciągnąć uwagę, treść powinna wzbudzić zainteresowanie, przedstawić korzyści i wywołać pragnienie, a na końcu wiadomości powinna znajdować się zachęta do działania.

Model AIDA — kroki niezbędne do skutecznego marketingu

Skrót AIDA jest akronimem pierwszych liter angielskich słów, które oznaczają poszczególne etapy procesu, przez które przechodzi konsument w trakcie procesu zakupowego — Attention (uwaga), Interest (zainteresowanie), Desire (pożądanie), Action (działanie). Pierwsze dwa etapy, czyli uwaga i zainteresowanie pojawiają się w momencie, gdy klient świadomie lub nieświadomie zdobywa informacje o produkcie/usłudze. W kolejnym etapie klient odczuwa pragnienie zakupu. Ostatni etap — Action (działanie) — to konsekwencja poprzednich trzech etapów i moment podjęcia przez klienta decyzji o zakupie.

Attention (uwaga)zainteresuj klienta swoim przekazem

W tej fazie kampanii marketingowej należy przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów — wprowadzić ich w świat naszej firmy, zbudować świadomość istnienia marki oraz zaprezentować oferowane produkty i usługi. Istnieje kilka kluczowych elementów, które pomogą przyciągnąć uwagę odbiorcy, takich jak ciekawe nagłówki, grafika i efekty wizualne oraz intrygujące treści.

Interest (zainteresowanie) — przekaż coś ciekawego

Kiedy już zdobędzie się uwagę odbiorcy i kojarzy on markę lub produkt, następnym krokiem jest przedstawienie oferty. Należy zrobić to w sposób, który przyciągnie uwagę i zainteresowanie konsumenta — to najlepszy moment, aby podkreślić unikalne cechy produktu, korzyści dla klienta oraz stworzyć ciekawą narrację. Tworzenie zainteresowania wymaga zrozumienia potrzeb i oczekiwań grupy docelowej i pozwala na dostarczenie treści dopasowanej do indywidualnych preferencji.

W pierwszym i drugim etapie ważne jest, aby pomóc klientom zrozumieć, dlaczego „potrzebują” produktu lub usługi. Tworzenie zainteresowania jest zazwyczaj najtrudniejszą częścią. Jeśli produkt lub usługa nie jest z natury interesująca, osiągnięcie tego może być bardzo trudne.

Desire (pożądanie)jak wzbudzić w kliencie pragnienie posiadania Twojego produktu?

Pożądanie buduje się poprzez prezentowanie cech produktu, wykazanie wyższości nad konkurencyjnymi rozwiązaniami i wszechstronności. Głównym celem jest przedstawienie wartości produktu lub usługi, czyli przekonujących korzyści, które motywują konsumenta do wyboru danej oferty, co prowadzi do podejmowania decyzji o zakupie. Jak przekazać klientom wartość produktu? Warto zwrócić uwagę na treści prezentowane w reklamach — ich celem jest dostarczenie interesujących informacji o produkcie oraz wskazanie korzyści wynikających z jego zakupu. Te korzyści, powinny sprawić, że konsumenci zapragną danego produktu jeszcze bardziej.

rewelacyjne recenzje, mówi jasmila žbanić, rozpala emocje widzów, aida quo vadis

Action (działanie)ostatnia prosta do zakupu

Ostatni etap to ostateczne działanie podjęte przez odbiorcę przekazu w odpowiedzi na skuteczną komunikację. Przekonanie konsumenta do zakupu produktu lub usługi oraz jego determinacja w realizacji tego pragnienia są kluczowe dla sukcesu reklamy. W każdej treści marketingowej powinno być zawarte wezwanie do działania, znane jako call-to-action, na przykład "dodaj do koszyka", "zamów", "odkryj", “subskrybuj”, „dowiedz się więcej”, „porównaj ceny”. Wezwanie do działania musi być dopasowane naszej grupy odbiorców.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies