AIDA — poznaj główną zasadę skutecznego marketingu treści
W dzisiejszym zglobalizowanym i dynamicznym świecie, w którym uwaga konsumentów jest walutą najwyższej wartości, kluczowe jest posiadanie skutecznej strategii marketingowej — AIDA stanowi fundament, na którym opiera się wiele kampanii marketingowych, pomagając w budowaniu świadomości marki, przyciąganiu uwagi klientów, wzbudzaniu zainteresowania oraz zachęcaniu do podejmowania pożądanych działań.
Jak wykorzystać AIDĘ w praktyce, by osiągnąć zamierzone cele marketingowe?
Model AIDA — kamień węgielny współczesnego marketingu
Model AIDA został stworzony przez Eliasa St. Elmo Lewisa pod koniec XIX wieku i do dzisiaj pozostaje jedną z najbardziej skutecznych technik marketingowych. Jego głównym celem jest wzbudzenie zainteresowania u konsumenta poprzez cztery kluczowe etapy, które są oparte na komunikowaniu korzyści. Zakłada się, że po przejściu wszystkich tych etapów klient będzie chciał skorzystać z oferty i ostatecznie podejmie decyzję o zakupie.
Model AIDA można nazwać modelem komunikacji — firmy wykorzystują go, aby określić, jak i kiedy komunikować się z odbiorcą na każdym etapie procesu podejmowania decyzji. Jest on powszechnie stosowany w marketingu cyfrowym, strategiach sprzedaży i kampaniach public relations. Model ten przyczynił się do badań nad wpływem reklamy na konsumentów, był także fundamentem do opracowania wzorca zachowań konsumenta.
Model AIDA — gdzie jest wykorzystywany?
Firmy wykorzystują model AIDA do planowania strategii komunikacji marketingowej dostosowanej do różnych etapów, jakie klient przechodzi w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Dzięki temu mogą skuteczniej formułować swoje przekazy reklamowe, które będą odpowiednie dla danej grupy docelowej na każdym etapie tego procesu.
Model AIDA stosować możemy zarówno w skali makro, czyli w projektowaniu kompleksowych, ukierunkowanych kampanii marketingowych, jak i w skali mikro, przy planowaniu konkretnych akcji promocyjnych, np. planując kampanie marketingowe. Możemy go wykorzystać w content marketingu, mediach społecznościowych czy e-mail marketingu — każdy element wiadomości może być dopasowany do odpowiedniego etapu modelu. Nagłówek ma za zadanie przyciągnąć uwagę, treść powinna wzbudzić zainteresowanie, przedstawić korzyści i wywołać pragnienie, a na końcu wiadomości powinna znajdować się zachęta do działania.
Model AIDA — kroki niezbędne do skutecznego marketingu
Skrót AIDA jest akronimem pierwszych liter angielskich słów, które oznaczają poszczególne etapy procesu, przez które przechodzi konsument w trakcie procesu zakupowego — Attention (uwaga), Interest (zainteresowanie), Desire (pożądanie), Action (działanie). Pierwsze dwa etapy, czyli uwaga i zainteresowanie pojawiają się w momencie, gdy klient świadomie lub nieświadomie zdobywa informacje o produkcie/usłudze. W kolejnym etapie klient odczuwa pragnienie zakupu. Ostatni etap — Action (działanie) — to konsekwencja poprzednich trzech etapów i moment podjęcia przez klienta decyzji o zakupie.
Attention (uwaga) — zainteresuj klienta swoim przekazem
W tej fazie kampanii marketingowej należy przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów — wprowadzić ich w świat naszej firmy, zbudować świadomość istnienia marki oraz zaprezentować oferowane produkty i usługi. Istnieje kilka kluczowych elementów, które pomogą przyciągnąć uwagę odbiorcy, takich jak ciekawe nagłówki, grafika i efekty wizualne oraz intrygujące treści.
Interest (zainteresowanie) — przekaż coś ciekawego
Kiedy już zdobędzie się uwagę odbiorcy i kojarzy on markę lub produkt, następnym krokiem jest przedstawienie oferty. Należy zrobić to w sposób, który przyciągnie uwagę i zainteresowanie konsumenta — to najlepszy moment, aby podkreślić unikalne cechy produktu, korzyści dla klienta oraz stworzyć ciekawą narrację. Tworzenie zainteresowania wymaga zrozumienia potrzeb i oczekiwań grupy docelowej i pozwala na dostarczenie treści dopasowanej do indywidualnych preferencji.
W pierwszym i drugim etapie ważne jest, aby pomóc klientom zrozumieć, dlaczego „potrzebują” produktu lub usługi. Tworzenie zainteresowania jest zazwyczaj najtrudniejszą częścią. Jeśli produkt lub usługa nie jest z natury interesująca, osiągnięcie tego może być bardzo trudne.
Desire (pożądanie) — jak wzbudzić w kliencie pragnienie posiadania Twojego produktu?
Pożądanie buduje się poprzez prezentowanie cech produktu, wykazanie wyższości nad konkurencyjnymi rozwiązaniami i wszechstronności. Głównym celem jest przedstawienie wartości produktu lub usługi, czyli przekonujących korzyści, które motywują konsumenta do wyboru danej oferty, co prowadzi do podejmowania decyzji o zakupie. Jak przekazać klientom wartość produktu? Warto zwrócić uwagę na treści prezentowane w reklamach — ich celem jest dostarczenie interesujących informacji o produkcie oraz wskazanie korzyści wynikających z jego zakupu. Te korzyści, powinny sprawić, że konsumenci zapragną danego produktu jeszcze bardziej.
Action (działanie) — ostatnia prosta do zakupu
Ostatni etap to ostateczne działanie podjęte przez odbiorcę przekazu w odpowiedzi na skuteczną komunikację. Przekonanie konsumenta do zakupu produktu lub usługi oraz jego determinacja w realizacji tego pragnienia są kluczowe dla sukcesu reklamy. W każdej treści marketingowej powinno być zawarte wezwanie do działania, znane jako call-to-action, na przykład "dodaj do koszyka", "zamów", "odkryj", “subskrybuj”, „dowiedz się więcej”, „porównaj ceny”. Wezwanie do działania musi być dopasowane naszej grupy odbiorców.